Ahad, 29 September 2013

Hari Off - Hari Suri

Hari ini secara tidak rasminya saya menjawat jawatan surirumah sepenuh masa, tapi untuk hari ni sahaja lah. Dan juga pada hari-hari "off" yang lain. Selepas mengambil sarapan pagi, bermulalah rutin sebagai surirumah untuk hari ini. Seperti biasa, hari ini saya akan memasak untuk makan tengahari keluarga. Encik suami bertugas petang hari ni, jadi hidangan mesti disiapkan seawal yang boleh. Menu hari ni ringkas sahaja, sayur bayam masak lemak, ikan rebus goreng dan sardin.

Sambil memasak sambil melayan si kecil Anis yang sudah bangun. Tahu-tahu sahaja sudah tercegat di belakang mama minta dimandikan. Selesai memasak saya mandikan Anis sambil memasukkan toto ke dalam mesin basuh. Setelah Encik suami bertolak ke pejabat dapatlah saya uruskan diri dan menunaikan tanggungjawab pada Yang Hak.

Berharap agar hari ini cerah hingga ke petang hendak-Nya, risau juga kalau toto yang di jemur tidak sempat kering. Maklumlah, tinggal di rumah bertingkat ni selalu bermasalah kalau nak mengeringkan pakaian terutamanya basuhan yang besar dan tebal. Aktiviti melipat pakaian terpaksa ditangguhkan sebab ada pembantu tidak rasmi yang suka tolong mama melipat kain baju. Terpaksalah tunggu Anis tidur dulu baru mama boleh lipat kain. Sebab tu lah dah dua bakul penuh kain tak berlipat.

Sementara dapat berehat ni lah saya ambil kesempatan menulis catatan harian untuk hari ini. Itu pun sambil berebut handphone dengan Anis. Semua dia nak concure, tv nak tengok cerita kartun dia, handphone mama pun nak buka kartun dia. Silap-silap mama yang tertidur ni. Hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan